hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مرکزی| رسمیت بخشی به روش‌های نوین درمان ناباروری

مرکزی| رسمیت بخشی به روش‌های نوین درمان ناباروری

بر اساس آمار دفتر سلامت، جمعیت و خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حدود سه میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد. به‌طور متوسط 20 درصد زوج‌های ایرانی با اختلالات باروری دست‌وپنجه نرم می‌کنند و سن این زوج‌ها اغلب 25 تا 35 ساله است که اقدام زادآوری با شیوه‌های نو برای ثبات و تقویت روابط عاطفی و خانوادگی حیاتی است. به گفته «قاسم جان بابایی» معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سالانه حدود 88 ‏هزار زوج نابارور به جمعیت سه‌میلیونی والدین نازا در ایران افزوده می‌شود و این در حالی است که موفقیت در طیفی از سیاست‌های باروری سالم و افزایش زادآوری به حوزه شیوه‌های نو درمان ناباروری پیوند خورده است.‏

 هرسال 35 درصد از زوج‌های ‏نابارور به روش‌های کمک باروری (‏ART‏) نیاز پیدا می‌کنند و 75 درصد از کل روش‌های کمک باروری به زوج‌هایی با ناباروری ‏اولیه ارائه می‌شود؛ که استان مرکزی هم از این قاعده مستثنی نیست.

«مرکز درمان ناباروری امید اراک» به‌عنوان مجهزترین مرکز درمان ناباروری غرب کشور شناخته می‌شود که دارای بخش بستری، کلینیک روانشناسی، اتاق عمل، لاپاراسکوپی، آزمایشگاه جنین‌شناسی، تشخیص طبی و ژنتیک و بخش درمانی و سلول‌های بنیادی بند ناف است.

نخستین کلینیک فوق تخصصی مدرن درمان ناباروری غرب کشور نیز امسال در بیمارستان سینای اراک راه‌اندازی شده که روزآمدترین تجهیزات درمان ناباروری موجود در بازار برای آن تأمین‌شده است و تمام فرایند ناباروری در این کلینیک به مراجعان بومی و استان‌های همسایه ارائه می‌شود.

آی یو ای، آی وی اف، رحم اجاره‌ای، اهدای تخمک، لاپاراسکوپی و میکرواینجکشن از جمله عمل‌های جراحی ناباروری است که در این کلینیک به مراجعان ارائه می‌شود و درمانگاه فوق تخصصی زنان و مردان به‌صورت مجزا، روانشناسی، مشاوره تغذیه و ورزش از بخش‌های درمانی این مجموعه فوق تخصصی است.

رحم اجاره‌ای راهکار علمی رفع مشکل ناباروری

مسئول مرکز فوق تخصصی درمان و تحقیقات ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: زنانی که به‌صورت طبیعی امکان فرزند دار شدن ندارند از شیوه‌های مختلفی برای چشیدن طعم مادری استفاده می‌کنند که رحم اجاره‌ای از این شیوه‌ها است.

دکتر علیرضا غفاری زاده افزود: در رحم جایگزین سه نفر شامل زوج نابارور و مادر دوم دخیل هستند که در مراجعه به مراکز درمان ناباروری ابتدا زن نابارور متقاضی فرزند زیر درمان دارویی قرار می‌گیرد تا فولیکول به‌خوبی رشد کند و پس از استخراج تخمک از بدن او در آزمایشگاه لقاح مصنوعی انجام می‌گیرد.

او توضیح داد: جنین تلقیح آزمایشگاهی در این فرایند زن ثانویه از قبل برای پذیرش تخمک لقاح یافته آماده است و داروهای موردنیاز را دریافت کرده و بعد از سه روز جنین هشت سلولی به مادر ثانویه منتقل می‌شود.

مسئول مرکز فوق تخصصی درمان و تحقیقات ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: زنانی که به دلایل مختلف مانند مشکلات بافت رحم، نقایص هورمونی سقط مکرر امکان نگهداری جنین را ندارد از شیوه رحم اجاره‌ای استفاده می‌کنند.

دکتر غفاری زاده افزود: رحم اجاره‌ای ازنظر شرعی، قانونی و علمی فرآیند پیچیده‌ای دارد و زوج متقاضی با شناسایی و انتخاب رحم دوم صاحب فرزند می‌شوند.

تدوین قرارداد رحم اجاره‌ای در استان مرکزی

مدیر کلینیک درمان ناباروری بیمارستان سینا اراک گفت: قرارداد رحم اجاره‌ای برای نخستین بار در استان مرکزی با نگاه همه‌شمول به طرفین والدین ژنتیکی و زن متقاضی تدوین‌شده است و جنبه حمایتی و رسمیت بخشی به این روش نوین درمان ناباروری را دارد.

عبدالرضا عزیزی افزود: زنانی که برای زادآوری به شیوه رحم جایگزین انتخاب می‌شوند باید شرایط لازم را داشته باشند و برای مثال زن بیوه اما دارای فرزند سالم با اجازه یکی از اعضای درجه‌یک می‌تواند نامزد شوند و یا زنان صاحب شوهر نیز تنها با اجازه همسر خود مجاز به این کار هستند.

او اظهار کرد: پس از شناسایی فرد حائز شرایط برای رحم اجاره‌ای قرارداد با بندهای از پیش تعیین‌شده بسته می‌شود و سپس مرحله آزمایش‌های پزشکی صورت گرفته و در این مرحله پس از نبود هیچ مشکلی جراحی انجام و باروری آغاز می‌شود.

مدیر کلینیک درمان ناباروری بیمارستان سینا توضیح داد: برای جلوگیری از هرگونه مشکل حقوقی پیش‌نویس قرارداد توسط این مرکز درمانی تهیه و با همکاری یکی از قضات دادگستری اراک مفاد آن تهیه‌شده است.

عزیزی گفت: به‌طور مثال پس از انتقال نطفه 30 درصد هزینه به زن متقاضی پرداخت می‌شود، با تشکیل جنین 30 درصد دیگر و تا تولد نوزاد در هر مرحله مبلغی به زن جایگزین داده می‌شود و برای جلوگیری از ضایع شدن حق زوج متقاضی نیز سفته‌هایی از زن با رحم اجاره‌ای گرفته می‌شود که در صورت قبول نکردن تعهد از خسارت به زوج جلوگیری شود.

صدور شناسنامه نوزاد رحم اجاره‌ای به اسم مادر ژنتیکی

رئیس اداره حقوقی اداره کل ثبت‌احوال استان مرکزی دراین‌باره گفت: طبق ماده 19 قانون ثبت‌احوال، ماما یا پزشکی که هنگام ولادت نوزاد حضور دارد و در زایمان دخالت می‌کند مکلف به صدور گواهی ولادت به نام شخص زایمان کننده است اما در زادآوری به شیوه رحم اجاره‌ای والدین برای گرفتن شناسنامه گواهی رحم اجاره‌ای را به شعب ثبت‌احوال ارائه می‌کنند و اوراق هویتی نوزاد برای خانواده والدین متقاضی صادر می‌شود.

فاطمه نظیری افزود: مادر و پدر در این گواهینامه به‌عنوان زوج از طرف مرکز درمان ناباروری معرفی می‌شود ولی صدور گواهی ولادت به نام زن صاحب رحم اجاره‌ای است.

رئیس اداره حقوقی اداره کل ثبت‌احوال استان مرکزی گفت: در این شیوه تولد سیستم حقوق مدنی شخص زایمان کننده را مادر نمی‌داند و برای کسی که نوزاد را به دنیا آورده گواهی ولادت صادر نمی‌کند بلکه طبق اسامی گواهی مرکز ناباروری نسبت به صدور نام مادر اقدام می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد